Svar på fråga:

- Hur kom det sig att du skaffade hundarna? Både Stella och Jill, hur valde du raserna?


Jag har velat ha en hund i hela mitt liv, och då har jag önskat mig en golden retriever eftersom att min mamma hade det när hon var liten.
Så en golden retriever bestämde jag mig för och då hittade vi en uppfödare på lokus där de var golden/flat blandningar. Vi ringde dit och det var kvar en tik och tre hannar.
När vi kom dit så var det bara en liten naken golden valp kvar. Lilla Stella alltså. Alla andra i kullen hade mycket och fint hår, men Stellis var naken.
Jag som alltid önskat mig en hund med mycket hår (som en golden ska ha) blev förstås lite besviken. Men jag blev så kär i hennes personlighet och förstod att utseendet skulle inte betyda något i längden, så jag valde nakenfisen!

Under tiden vi haft henne så har förstås de allra flesta trott att hon varit en labrador. Ibörjan blev jag VÄLDIGT ledsen, för jag ville ju ha en GOLDEN RETRIEVER, inte en labbe..
Men nu skrattar jag åt det. Labbar är ju världens finaste hundras och vem som helst kan ju ta fel! ;)


Däremot, när jag valde Jill (australian shepherd) så låg det lite mer tanke under det.
Redan när Stella var valp så började jag intressera mig av olika hunddsporter. Men Sttella har alltid varit seg och oaggad så hon var inte av rätta "bruket", jag ville ju ha en hund som hade lite jäädrar anamma i sig!

Förra året var jag på Stockholm hundmässa och kollade på olika hundraser. Jag hade kollat lite granna på aussisar tidigare men när vi gick förbi montern för aussie då blev jag helt förälskad!! Mer än halva dagen satt jag bredvid tjejerna i montern och pratade och pratade om rasen. Jag ville verkligen inte slitas ifrån de där fina hundarna och från det ögonblicket så BESTÄMDE jag mig för att; en aussie, det är MIN hundras det;)

När jag kom hem läste jag om aussien och kollade olika uppfödare, min mamma var ibörjan ganska skepptiskt till rasvalet men jag har hela tiden varit 110% säker.
Så i somras flyttade aussien Jill hem till oss och jag har inte en enda liten sekundmillimeter ångrat mig!
Aussien kommer nog att bli min framtida ras!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0