Dag 2: Presentera min hund

Jag har ju två hundar, så jag presenterar båda två!!

Stella: Määrn, mackan, Märri, Mäckan, Fulhundn, Fladderöra, Gulöra, ja, kärt barn har många namn även fast hennes riktiga namn är Stella.
Stella föddes 24 maj 2009, så hon är alltså ganska exakt två och ett halvt år!
Hon är en blandning mellan golden retriever och flatcoated retriever. Men de allra flesta tror at hon är en labrador, då av jaktmodellen.

Stella är väldigt speciell, hon tycker inte att det är så jätte skoj att träna och går allra helst sin egen väg, en väldigt svårmotiverad hund med andra ord! Om jag inte hade älskat att träna så mycket med hundar och varit så "jag-ger-inte-upp" så tror jag aldrig att vi hade startat på en tävling. Men det har vi!
Vi har tävlat i: Freestyle, agility och rallylydnad.
Freestylen och agilityn vill jag inte helst prata om, haha, där visade hon sitt riktiga retriever jag, skulle hälsa på alla, nåja..
Vi har varit med i tre rally-tävlingar och det har gått som smort!Första tävlingen (då var hon åtta månader) kom vi tvåa efter Emmas aussie Vip. Andra tävlingen vann vi(!) och blev därmed klubbmästare år 2010. Och nu tredje tävlingen som hölls i Oktober kom vi femma på 69 poäng.. Jag blir väldigt arg på mig själv då jag löäser protokollet.
30 poängs avdrag för förarfel.. Hade jag inte gjort de30 poängen (tror att det var för att jag gick fel under ett moment) så hade vi vunnit på 99 poäng.. Men kul hade vi och Stella gick såå fint!!

Märrin är livrädd för att åka bil. Man får nästan inte in henne, sen är hon rädd för olika underlag, personer osvosv. En väldigt omiljötränad hund med andra ord. Tur att hon mest är gårdshund, hon får vakta gården och luffsa runt hela dagarna och på morgonen och kvällen blir det långpromenad och träning. :)

Hennes favorit-gren är aatt spåra! Det är hon en riktig baddare på också! :)





Jill: Min snart åtta månaders gamla australian shepherd!
Den här lilla svarta har allt jag vill ha i en hund, motor, trogenhet, kontaktsökande, lyörd och en stor gnutta galenskap. Hon älskar alla som hon känner medans de hon aldrig träffat förr kan vara lite skrämmande. Dock så "lär hon känna" folk väldigt fort och när hon har gjort det så viker hon aldrig från dens sida!

I tävlingsväg har vi väl inte hunnit så långt, hon är ju bara "valp" än, men vi har iallafall startat i en rallylydnadstävling och i den kom vi 6a! Jag är ändå sjukt stolt eftersom att hon aldrig hade kört rally och skyltarna var nya, hon hade ätit upp hela godis påsen före och jag kunde bara berömma med rösten. När vi tävlade var hon bara 5 månader och jag trodde faktiskt att vi skulle komma sist. Men icket! Vi blev somsag 6a av minst 15 ekipage!

Sen har vi varit på en utställning. Haha det gick väl inte så bra, jag kan ingenting om utställningar och Jill blev rädd för domaren och smet från kopplet 3 gånger.. Hhaha aja. Bättre lycka nästa gång;)

I framtiden planerar jag att träna bruks-rapport eller/och spår, lydnad och lite vallning och agility! Få se om jag fastnar för agilityn igen, fick lite mardrömmar efter sista tävlingen med Stella, det gick så otroligt dåligt! Men det här är ny hund, ny tid och nya möjligheter, dessutom tror jag att Pastillen (som Jill kallas) kommer att tycka att agility skulle vara jätte kuligt!


Vet inte vad jag ska skriva mer? Ni får somsagt fråga om ni vill veta någe mer!  :)

Kommentarer
Postat av: Lotta

Hur kom det sig att du skaffade hundarna? Både Stella och Jill, hur valde du raserna?

2011-12-09 @ 17:47:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0